Zoutvlaktes, bergmeren, vulkanen, woestijn! - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Lise Anna Janson - WaarBenJij.nu Zoutvlaktes, bergmeren, vulkanen, woestijn! - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Lise Anna Janson - WaarBenJij.nu

Zoutvlaktes, bergmeren, vulkanen, woestijn!

Door: Lise Anna

Blijf op de hoogte en volg Lise Anna

02 September 2010 | Bolivia, Cochabamba

Nu de roadblocks eindelijk weg zijn en de verschillende partijen zich rustig houden, is het mooie gebied van Salar de Uyuni weer open voor tours. Het gebied is echt fantastisch mooi! Niet te beschrijven met woorden, maar zeer zeker dat ik hier nog jarenlang over ga dromen. Daar gingen we met een fancy jeep én Ipod aansluiteing: Luisterend naar Buena Vista Social Club rijden we de zoutvlaktes op. Eindeloze witte vlaktes komen ons tegemoet, waarbij het verschil tussen hemel en aarde bijna verdwijnt. Het enige wat hier en daar te zien is, zijn groepen gigantische kaktussen en verder is het wit, wit en nog eens wit. Luisterend naar Coldplay verandert het landschap in bergen met de meest vreemde rotsen, vormen en kleuren. Het hele gebied heeft onder water gestaan dus we zien de onder-water-wereld zonder water. Veel koraal onder andere! The Beatles creëren een geweldige sfeer terwijl we langs vulkanen, kraters en de hotsprings rijden. Uiteraard nemen we een duik in de hotsprings. Wat heerlijk is omdat het buiten vriest, we al een paar dagen geen douche hebben gezien en het water 35graden is. Moby verzorgt een mysterieuze sfeer terwijl we door de woestijn rijden, die maar niet op lijkt te houden. Hier en daar komen we wat verdwaalde lamas tegen en een groep Italiaanse mannen die een motortocht maken. Ze zijn al ruim een maand onderweg. Sorry Clay´tje, maar ben wel beetje verliefd geworden! Uiteindelijk laat ik de groep zelfs kennis maken met Nlse en Antiliaanse muziek. Anouk, Acda en de Munnik, Spinvis en Cache de Luxe klinkt wanneer we langs gigantische bergmeren rijden. De meren zijn rood, groen en wit gekleurd door een samenwerking van mineralen en wind. Daarbij zien we honderden flamingos die rustig staan te slapen, op zoek zijn naar eten of rondvliegen.

De minder romantische kant van dit verhaal zou ik dan ook maar vertellen. Om de tour goed geregeld te krijgen hebben we aardig wat moeite moeten doen. Op het laatste moment kon de kokking toch niet mee omdat er een feest was geweest de dag ervoor en ze haar roes aan het uitslapen was. Toen we zeiden dat we dan minder zouden betalen kon er in één keer wel iemand anders mee. Gelukkig, want in de ijskoude bergen word je heel gelukkig van een goed maaltje! Ondanks dat we een goede jeep hadden, ben ik met aardig wat beursen plekken uit de tour gekomen. Ook hebben we drie lekke banden gehad op één dag. Bij de derde moesten we wachten totdat er een andere jeep langskwam omdat we onze eigen reserve banden allemaal hadden gebruikt. Verder stonken de meren gigantisch en roken de vulkanen naar eieren! Gelukkig de hotsprings niet. Dat hield ik mezelf maar voor! Ook heeft vrijwel iedereen maagproblemen gehad en begonnen we te vervellen door de droogte en de felle zon. Maar al met al een geweldige ervaring!!

De terugreis van Uyuni naar Cochabamba ging wat minder soepel. Bleek dat diegene die ons de kaartjes had verkocht, niet meer bij dat bedrijf werkte en ons simpelweg het geld had afgetroggeld. De kaartjes bleken goedkoper te zijn en de bus reed niet op die avond. Ben toen snel gaan rondvragen bij andere bedrijven en er ging een bus 15minuten later. Waren alleen nog maar twee plaatsen en wij waren met zn drieën. Toch maar gegaan. Ik ben voorin gaan zitten bij de chauffeur, met nog twee andere vrouwen en twee kinderen. Was een hele ervaring omdat de weg gigantisch slecht was en er eigenlijk maar plaats was voor één extra persoon. Gebroken, maar wel aangekomen uiteindelijk!

Verder ben ik ook nog met mijn stage naar een congres geweest in Oruro. Was interessant om mee te maken. En goed om mijn Spaans te oefenen! Ik ging met drie dames naar het congres. Onderweg werd de bus gestopt voor politiecontrole. Het schijnt voor je eigen veiligheid te zijn, maar ik voel me het minst veilig in de buurt van opgefokte, zwaar bewapende politie. Er zou eigenlijk nog iemand meegaan, maar op het laatste moment had haar man toch geen toestemming gegeven. Voor mij moeilijk te begrijpen dat ze zich daar iets van aantrok; voor hen moeilijk te begrijpen dat mijn vriend het goed vindt dat ik bijna drie maanden weg ga! Voor de dames was het echt een uitstapje. Ze hebben me dan ook tot laat in de nacht wakker gehouden met roddels, grappen en gegiechel. De volgende dag stonden ze er op om uit dansen te gaan. Tja vrouwen van 40plus leven hier een wild leven als ze van huis zijn! ´s Avonds op straat hebben we nog een optreden gezien van een dansgroep. Heel vet om te zien! Ik heb zelf in Cochabamba ook Boliviaanse dansles genomen. Sommige dansen zijn echt niet te doen!! Wel leuk, en lachwekkend vooral, om te proberen. Om het dansspektakel nog meer effect te geven gooiden ze vuurwerk in het rond. Spannend, en levensgevaarlijk naar mijn idee! Toen we in een marktje aan het ontbijten waren gooide iemand ook rotjes naar binnen. Ik dacht dat er ten minste een opstand was uitgebroken, maar het was slechts voor iemand zijn verjaardag!

Na Oruro zou ik de andere interns in Sucre ontmoeten. Maar toen ik daar eenmaal was, bleken zij niet meer te kunnen komen omdat er gedoe was met de bussen. Dan maar weekendje alleen. Veel leuke mensen ontmoet en genoten van Sucre. Alle huizen in Sucre zijn wit, wat een heel mooi effect heeft in zo´n zonnige stad. Minpuntje was dat ik precies in een ader werd geprikt door een cactus. Binnen een paar seconden zaten mijn handen en armen onder het bloed. En mijn hand is nog voor een paar dagen blauw gebleven.

Ten slotte ben ik uiteraard ook nog met een stage bezig. Het blijft zoeken. Maar leer wel veel van de Boliviaanse realiteit. Ik ben met kinderen naar de vrouwengevangenis geweest, waar zij een toneelstukje gingen doen. Erg indrukwekkend om daar te zijn met alle vrouwen. De gevangenis is heel slecht onderhouden. Vrouwen kunnen in en uit lopen (mits ze betalen), het stinkt er en er is totaal geen controle op wat naar binnen wordt gebracht. Het is echt een aparte wereld. Was vrijwel niet te doen om contact te maken met de vrouwen. En shoquerend om te zien hoe zij zich afsloten tegenover ons en ook tegenover de kinderen. Komende week ga ik de hele week met deze kinderen werken. Ben erg benieuwd hoe dat gaat zijn. Want stuk voor stuk hebben ze een verleden waar je niet over wil beginnen en zie je hun problemen erg terug in hun gedrag. Dit in combinatie met gebrekkig Spaans is op zijn minst een uitdaging!

Ps: Thanks voor diegene die reageren! Voor mij is het leuk om jullie reacties te lezen! Volgende keer zou ik wat beknopter schrijven..Sorry!

  • 02 September 2010 - 21:14

    Broertje:

    Van mij hoef je het niet korter te houden. Ik geniet van ieder word. Fijn om te lezen dat je geniet. Maar dat je ook veel ontdenkt en leert. Het klink allemaal als een fantastische en enerverende ervaring. Ben echt wel jaloers op je.
    Bedankt voor je belletje. Ik was nog aan het werk helaas. Ik probeer je snel te bellen. Dikke kus!!!!!!!

  • 02 September 2010 - 22:15

    Sofie:

    Haha je lijkt Nick wel door alle muziek aan ervaring en omgeving te koppelen... nu nog een gerecht erbij en je kunt zo bij hem in dienst als je terug bent. Hoop dat je een heel goede tijd met de kids gaat hebben, kan haast niet anders.En dan hou ik me met het verwende nederlandse gespuis bezig hier in de kinderopvang en de dansschooltjes! morgen weer echt beginnen met het werkende leven hier, dus geniet daar van alles en iedereen voor je het weet ben je weer in dit koude kikkerlandje bezig met euros te verdienen, sportscholen, Appie Heins en meer van die onzin. Kus Zoef

  • 03 September 2010 - 09:27

    Gerard:

    Inderdaad! NIET korter schrijven. MEER, LANGERE VERHALEN, DETAILS! Aan de andere kant is het ook wel irritant om zoveel moois niet zelf te zien en mee te maken. Ik troost me maar met de gedacht dat rotte eieren lucht, kou, afzetterij, niet nagekomen afspraken, vermoeiende busreizen, intimiderende politie, vastlopende pinpassen enz. me bespaard blijven. Kruip maar weer lekker in mijn hollandse holletje, schuilen voor de hersftbuitjes. Zandzakken voor de deur. Noodpakketten in de kast. In bange afwachting van scheuringenin het CDA... Misschien moet ik de Buena Vista Social Club maar weer eens opzetten... liefs

  • 03 September 2010 - 09:37

    Jeanneke:

    Genieten je schrijven. Net als jij bent om van te genieten. Past bij elkaar.
    Je geeft iets met dit schrijven namelijk dat ik een beetje mee mag kijken en voelen hoe het daar is .
    Dus bedankt dag mooie dochter

  • 03 September 2010 - 11:27

    Floor:

    Neee Lies ik wil lange verhalen horen! Dus blijf maar schrijven, het is hemels om te lezen. Ik krijg al helemaal visioenen van de prachtige omgeving daar. En gelukkig komt je organisatietalent daar nog van pas als ik het zo allemaal lees. En hoe prik je je in godsnaam aan een cactus (vraagt ik, onbereisde Nederlander me af?) Ik ben begonnen met stage, het is heel leuk gelukkig. Zondag zwaaien we Phebe uit want ook die gaat weg! :( Zijn Amy en ik even de enige overgeblevenen! Geniet er nog even van want het gaat allemaal zo snel weer voorbij! Veel succes met de kinderen, wat erg om te lezen zeg van die vrouwen. Maar heb er alle vertrouwen in dat dat goed gaat komen! Kus!

  • 03 September 2010 - 13:19

    Kimberly:

    Wat een mooie verhalen allemaal Lies! Ik geniet enorm van je verhalen en door je mooie schrijven krijg je echt het gevoel dat je het een beetje meebeleefd. En met de facebook foto's erbij, is het helemaal compleet. Geniet van je mooie ervaringen daar en blijf vooral schrijven en ons entertainen!

  • 03 September 2010 - 17:55

    Clayton:

    Ik ben gestopt met lezen toen ik zag dat je verliefd ben geworden op Italianen:P... Ga maar snel beginnen met mijn motor rijbewijs, of lag het niet aan de motoren... Mooi verhaal weer lieverdje!! Blijf genieten! Als jij geniet, ben ik gelukkig...... Als je maar niet van die Italianen gaat "genieten" haha... Hou van je! Kusje

  • 03 September 2010 - 22:41

    Marja:

    Niet zo bescheiden Lies, je kan prachtig schrijven en béschrijven (moet je niet schrijfster worden?!)dus lekkere lange verhalen blijven doen. Met al je details doe je op aangename wijze onze familie naam eer aan zou ik zo zeggen, opa zou trots op je zijn! Mens waar moet je al die indrukken toch laten in je hoofd.Flinke contrasten ook, die prachtige zoutvlaktes bv en daarnaast je gevangenis ervaring. Ben heel benieuwd hoe je 'uitdaging' gaat uitpakken,blijf genieten! dikke zoen X

  • 04 September 2010 - 17:47

    Bernadette:

    he Lies, ik heb je laatste twee verslagen gemist (net ingehaald) omdat ik geen melding meer krijg in mijn mailbox. Ben maar even zelf naar je opzoek gegaan , en gevonden mooie spannende en indrukkwekkende verhalen en door onze eigen reis naar Bolivia zie ik van alles voor me, plaatjes in mijn hoofd van de zoutvlakte, van Sucre, van gestrande jeeps enz. De gevangenis niet en dat is natuurlijk wel hoe het leven daar echt geleefd wordt en waar jij nu dichtbij staat, ook al kom je van ver. Beschouwen en beleven, je hebt vast een vol hoofd en hart.
    Liefs Det

  • 05 September 2010 - 12:57

    Donya:

    Ooh, haha.. Ik heb eerst je facebook gecheckt en daarna pas dit! ;) Dus nu weet ik weer meer! Hahaha.. Heerlijk om je verhalen te lezen! Zucht.. Wel jaloers! Maaaaar, ik heb Clay gezien in de stad! hahaha.. Gemeen! :P Kusjee en geniet!

  • 06 September 2010 - 18:57

    Lindy:

    BLAMAGE!

    Ik mij opgeven voor het ontvangen van een mailtje wanneer jij een verhaal zou posten, waarna de site ook netjes aangaf dat ik nog was aangemeld van je vorige reis, maar nooit een melding ontvangen :(!
    Tot ik dus vanaaf hoorde van Fenda dat je al lekker aan het schrijven bent! Ik liep dus hopeloos achter, maar nu ben weer helemaal bij!

    Leuk om allemaal te lezen!

    Liefs,
    Lindy

  • 16 September 2010 - 06:29

    Pheeb:

    Heey Lies, gek idee hoor dat we nu allebei zo'n avontuur beleven in zulke verschillende landen. Hoe gaat het nu met je stage? Wel bizar lijkt me om zo met die 'andere'realiteit te worden geconfronteerd. Maar waarschijnlijk ook genoeg tijd voor gezellige uitstapjes? pff,je maakt wel hele spannende dingen allemaal mee. Geniet ervan en graag binnenkort weer een lang, lang verhaal:) kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Cochabamba

Stage in Bolivia

Recente Reisverslagen:

14 November 2010

What to do?!

27 Oktober 2010

Even bitterballen in NL, nu momo in Nepal!

12 Oktober 2010

Goodbye Cocha!

28 September 2010

Voor- en nadelen voor een Gringa

16 September 2010

Todo es possible, pero nada seguro!
Lise Anna

Actief sinds 04 Dec. 2006
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 13473

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2010 - 16 November 2010

Trekken in de Himalaya

02 Augustus 2010 - 12 Oktober 2010

Stage in Bolivia

Landen bezocht: