Systeem van India: CHAOS! - Reisverslag uit New Delhi, India van Lise Anna Janson - WaarBenJij.nu Systeem van India: CHAOS! - Reisverslag uit New Delhi, India van Lise Anna Janson - WaarBenJij.nu

Systeem van India: CHAOS!

Door: Lise Anna

Blijf op de hoogte en volg Lise Anna

26 Maart 2007 | India, New Delhi

Het idee van hoe mijn reis te beginnen was aardig georganiseerd. Ik zou netjes op de bus worden gezet door Bhanu en rechtstreeks naar Thanjavur gaan. Natuurlijk ging dit allemaal heel anders. Bhanu was te laat, de bus was te vroeg, de verbinding die ik wilde was niet mogelijk, niemand sprak behoorlijk Engels, iedereen zei iets anders en ik stond daar met mijn spullen. Uiteindelijk ben ik maar in een van die bussen gaan zitten die ze aanwezen. Toen we wegreden zag ik Bhanu nog staan zwaaien. En het bleek nog de juiste bus te zijn ook! Na een spannende overstap ben ik wonder boven wonder weer in de goede bus terecht gekomen. De busrit was onwijs mooi. Werd ook even spannend toen we over een veel te smalle brug heen gingen, wat volgens de Indiers makkelijk tweerichtingsverkeer kan zijn. Binnen no-time stonden we vast. Er stapten allerlei mensen uit, die zich schreeuwend met de opstopping gingen bemoeien. Ondertussen was ik naar het mooie meer onder ons aan het staren en zag ik zowaar krokodillen zwemmen!!
De Indiase mensen zijn ontzettend aardig en willen je altijd van dienst zijn. Daarom zeggen zij ook altijd ja, zelfs wanneer zij dit helemaal niet kunnen waarmaken. Het is dan ook onmogelijk om een Indier een keuze voor te leggen; op beide opties zegt hij volmondig ja. Het blijft moeilijk om een gesprek in Engels met een Indier te houden. Dit komt doordat het accent van hen zo sterk is dat je de helft van de tijd er geen Engels in herkend. Daarbij spreken heel wat mensen wel Engels, maar begrijpen ze er niks van. Je merkt echt dat ze bepaalde teksten uit hun hoofd hebben geleerd. Als je een iets afwijkende vraag stelt snappen ze er niks meer van. En antwoorden vrolijk met iets wat totaal geen betrekking heeft op je vraag. Ik begin langzaam het systeem van India in te zien: “niet teveel mee bemoeien. Gewoon instappen/over je heen laten komen en meestal komt het wel goed.” Laatst moest ik een bus ergens naar toe hebben. Ik vroeg het aan een iemand. Maar toen ik uiteindelijk een bus in werd geduwd,werd ik vrolijk uitgezwaaid door een hele groep mensen, die me allemaal met verschillend advies hadden geprobeerd te helpen.
Thanjavur was een mooie stad om te zien. Indrukwekkende tempel, leuke en open mensen en veel bedrijvigheid rondom het gerechtshof. Heb ook nog een kijkje kunnen nemen bij de lokale krant, die werd namelijk op straat geschreven.
Helaas moest ik alweer snel terug naar Chennai, om wat dingen te regelen. Ik had een luxere bus genomen, zodat ik goed (genoeg) kon slapen. De stoelen waren inderdaad goed. Helaas was de weg waar we overheen redden een ramp en werd ik alle kanten op gegooid. Mensen om mij heen schenen er geen last van te hebben. In diepe rust hebben zij aardig wat geboer en gesnurk laten horen. Spugen is hier ook heel normaal. Na het lang naar boven te hebben gehaald, kwakken ze het zo voor je voeten.
Ik ben nu bijna een week in deze stad. Begin aardig te wennen, en aardig genoeg te krijgen van die drukte, chaos, vervuiling, armoede en hitte! Mijn hostel is naar Indiase begrippen niet heel goedkoop, en zeker niet schoon, maar er zijn veel leuke mensen! Ik ben met wat mensen naar een muziekvoorstelling geweest. Na een lange speech in het Tamil, hebben we een tijdje naar toch wel heel aparte muziek geluisterd. Wat mensen allemaal met hun stem kunnen doen! Volgende dag veel rondgelopen, veel gezien. Naar een belachelijk luxe shoppingcentre geweest, contrasten zijn echt enorm! En naar het strand geweest. Op het strand was het echt een drukte! Overal mensen (niemand in badkleding overigens, ook in zee dragen zij lange kleding), erg veel kleuren en allerlei marktjes gewoon op het strand. De belangrijkste filmsterren stonden als grote papieren standbeelden (je kon daarmee op de foto) ook van de zee te genieten.
De volgende dag ben ik naar de filmstudio’s geweest. Alles wordt daar met de hand gemaakt. Hele sets worden in elkaar getimmerd. We konden ook nog even meekijken terwijl ze aan het filmen waren. Ging er echt ontzettend knullig aan toe. Staan sowieso tientallen mensen omheen, iedereen loopt druk te doen en aan die camera te pielen.
Verder ben ik nog een dagje naar een andere stad, Kanchipuram, geweest. Daar op tempeltour geweest. Ik rende die rondjes zowat om die tempels heen. Heel mooi gebruik dat je op blote voeten moet lopen, maar die tegels zijn echt gloeiend heet! Verder staan er bij veel tempels olifanten. Ik moest erg lachen toen een olifant besloot er genoeg van te hebben en er op een drafje vandoor te gaan.
Ik had een heel verantwoord reisplan gemaakt, met alle culturele hoogtepunten erin verwerkt. Maar heb vandaag een ticket geboek naar de Andaman Islands; strand, zee, duiken, snorkelen.. Hmm, ook cultureel, toch?!

  • 26 Maart 2007 - 17:01

    Judith:

    echt een leuk verhaal weer, zo te horen en te zien vermaak je je prima. Hier wordt t eindelijk n beetje normaal weer, vandaag eindelijk op n terrasje gezeten ;)

    kijk weer uit naar je volgende verhaal, liefs judith

  • 26 Maart 2007 - 17:07

    Lindy:

    Leuk verhaal weer! Snorkelen, strand en zee klinkt inderdaad erg cultureel :)! De onderwater wereld ontdekken, zullen we maar zeggen he.. Wat ben je lekker bruin! We hebben hier nu ook weer een zonnetje, woepie!

    Kus Lindy

  • 26 Maart 2007 - 19:52

    Sofie:

    Nou groot gelijk! Dat heb je toch ook een beetje verdiend na je superwerk bij de kindjes... geniet er maar van,
    xje

  • 27 Maart 2007 - 12:59

    Gerard:

    Fijn dat je jezelf de Andaman eilanden gunt! En ook niet verkeerd dat je langzamerhand je weg vindt in chaos... Gewoon in een bus gaan zitten en je uit laten zwaaien door goedwillende mensen met allemaal verschillende meningen, begrijp ik. Yes? Yes, very much yes! Really? Yes, yes.
    Hier staken de buschauffeurs. Ze willen hun pauzetijd ook betaald krijgen. Yes.

  • 27 Maart 2007 - 15:04

    Det:

    Het mooie van 'wereldburger' worden is dat je met souplesse kan meebewegen in de 'chaos' van anderen en toch ook weer je eigen indentiteit kan behouden. Volgens mij kom je als werelburger terug. Geniet van de wondere-water-wereld.
    Liefs Det

  • 27 Maart 2007 - 16:22

    Meike:

    Ha Drol!!Ik zit nu naast je op de computer in India!!hihi...vanacht lekker vliegen naar de Andaman Islands:D!!Leukleuk!!Maken er mooie tijd van!Dikke kus en slaap lekker zo;)!!

  • 28 Maart 2007 - 11:17

    Jeanneke:

    Ben blij dat je een evenwicht neemt tussen geven en nemen. Nu lekker toegeven aan het niks doen. Tourist zijn!!

  • 30 Maart 2007 - 18:58

    Jascha:

    Al met al hou je je goed staande in de chaos. Ook wel leuk CHAOS. Toch... Strand, zee, duiken en snorkelen is heel erg cultureel NATUURlijk.
    p.s. Da Braai is aan..

  • 02 April 2007 - 15:37

    Juul:

    Hey Lies

    Ben lekker aan t geniet van je mooie verhalen. Tis hier ook heel mooi weer helaas ben ik aan het leren voor mijn tentames. Gaat trouwens over interculturele communicatie. Enne heb net uit een boek gevist dat ze op alles een antwoord hebben omdat dit is om hun eigen gezicht te beschermen (hoort bij een hoge context cultuur). Ze zullen idd nooit toegeven dat ze iets niet weten. jaja zo leer je nog eens wat. Maarja iets wat mij steeds duidelijker wordt:in praktijk leer je toch sneller.
    Genietse!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, New Delhi

Stage in Bolivia

Recente Reisverslagen:

14 November 2010

What to do?!

27 Oktober 2010

Even bitterballen in NL, nu momo in Nepal!

12 Oktober 2010

Goodbye Cocha!

28 September 2010

Voor- en nadelen voor een Gringa

16 September 2010

Todo es possible, pero nada seguro!
Lise Anna

Actief sinds 04 Dec. 2006
Verslag gelezen: 87
Totaal aantal bezoekers 13470

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2010 - 16 November 2010

Trekken in de Himalaya

02 Augustus 2010 - 12 Oktober 2010

Stage in Bolivia

Landen bezocht: